دورکاری یا کار حضوری؟ ظاهرا مردم تورنتو دورکاری را انتخاب کرده اند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، پس آن که به دلیل پاندمی کرونا بیشتر کارمندان در کانادا به صورت دورکاری به کار خود ادامه دادند، حالا با بهبود وضعیت پاندمی و رفع محدودیت ها، باز هم بیشتر آن‌ها – مخصوصا آن‌هایی که در داون تاون کار می‌کردند – دورکاری می‌کنند.

این مطالعه با بررسی شهرهای مختلف در سراسر کانادا به این نتیجه رسیده که در شهرهای کوچک و مناطق محلی تقریبا اوضاع به روال قبل برگشته و مردم به کار خود بازگشته اند. اما در شهرهای بزرگی مثل تورنتو، هنوز روال کاری مثل دوران قبل از کرونا نیست و کارمندان به دورکاری ادامه می‌دهند.

به طور کلی میزان کار حضوری در تورنتو در سپتامبر ۲۰۲۲ نسبت به ژانویه ۲۰۲۰، حدود ۴۶ درصد، در ونکوور حدود ۴۸ درصد و در اتاوا حدود ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده.

بررسی‌های این مطالعه نشان می‌دهد که میزان کار حضوری در جاهایی پایین باقی مانده که افراد تحصیل کرده، زنان، خانواده‌های دارای فرزند و کسانی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، مشغول به کار هستند.

چنین تغییراتی در نوع کار کردن مردم، بر بازار املاک و مستغلات هم تأثیر گذاشته. مثلا اوایل پاندمی، تقاضا برای خانه‌های مسکونی خارج از شهر افزایش یافت و همچنین تقاضا برای فضاهای اداری در مرکز شهر کمتر شده بود.

کارشناسان معتقدند که این اتفاق می‌تواند بر روی پیشرفت اقتصادی شهرهای بزرگی مثل تورنتو تاثیر منفی بگذارد و در عوض باعث رشد اقتصادی شهرهای کوچک شود.

اما به گفته مسئولان، این اتفاق برای تورنتو نخواهد افتاد. چون علاوه بر بخش اداری، داون تاون تورنتو جاذبه توریستی و تجاری هم دارد که باعث می‌شود پویایی آن حفظ شود. مثلا همین یک ماه پیش خیابان یانگ بخاطر روز شکرگزاری شلوغ شده بود و تقریبا نیم میلیون نفر در آن قدم زدند.