هشدار فیسبوک به کانادایی ها: دسترسی به سایت های خبری در فیسبوک مسدود می شود

مسئولان فیسبوک هشدار داده اند که در صورت تصویب قانون Online News Act در کانادا، دسترسی کاربران در این کشور را به سایت های خبری در پلتفرم فیسبوک مسدود می کنند.

کانادا این قانون را در ماه آپریل معرفی کرد و طبق آن از پلتفرم هایی مثل فیسبوک خواست در صورتی که لینک اخبار و مطالب تولید شده توسط رسانه های کانادایی در آن منتشر شد، به خاطر انتشار آن مطالب به رسانه ها پول بدهد.

حالا کمیته های پارلمان کانادا در حال بررسی این قانون و احتمالا تصویب آن در آینده هستند و مقامات کانادایی هم در حال مذاکره با شرکت های غول تکنولوژی، مثل فیسبوک و گوگل.

در این رابطه یکی از مسئولان فیسبوک هشدار داده که در صورت تصویب چنین قانونی، فیسبوک احتمالا به اشتراک گذاری و دسترسی به لینک سایت های خبری را در کانادا مسدود می کند.

مسئولان کانادایی به دنبال این هستند که رسانه های محلی بابت منتشر شدن مطالبشان در پلتفرم هایی مثل فیسبوک، درآمدی را کسب کنند و یک توازن بین پلتفرم های انتشار مثل فیسبوک و رسانه های محلی به وجود بیاید.

آن ها معتقدند که پلتفرم هایی مثل فیسبوک، با انتشار مطالب تولید شده توسط رسانه های محلی، به درآمدهای قابل توجهی می رسند و باید بخشی از این درآمد را با رسانه های صاحب محتوا به اشتراک بگذارند.

سال گذشته استرالیا اولین کشوری بود که چنین قانونی را تصویب کرد. در آن زمان فیسبوک دسترسی کاربران استرالیایی به پست های لینک دار را بیش از یک هفته مسدود کرد و گوگل هم تهدید کرد که صفحه جستجویش را در استرالیا مسدود می کند.

اما سپس هر دو شرکت با پیشنهاد ایجاد تغییراتی در قانون، با دولت استرالیا به توافق رسیدند.