اصلاح بازار مسکن کانادا: کاهش قیمت در اکثر شهرها نسبت به فوریه ۲۰۲۲

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا و ترس از رکود احتمالی در آینده باعث شده میزان خرید و فروش در بازار مسکن کاهش پیدا کند، قیمت ها سیر نزولی به خود بگیرند و اصطلاحا شاهد cool-down در بازار مسکن باشیم.

با سرد شدن بازار مسکن در کانادا، میزان خرید و فروش تقریبا ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده و میانگین قیمت خانه در کانادا حدود ۱۸۰ هزار دلار نسبت به فوریه ۲۰۲۲ (اوج قیمت مسکن) کاهش یافته است.

افزایش قیمت مسکن در دهه های اخیر باعث رشد اقتصاد کانادا شده. به این صورت که با بالا رفتن قیمت خانه، صاحب خانه های کانادایی احساس ثروتمندی می کردند و بیشتر وام می گرفتند و بیشتر خرج می کردند. اما با کاهش قیمت مسکن و افزایش نرخ بهره، این اتفاق رخ نمی دهد و رشد اقتصادی به تعویق می افتد.

همچنین با پایین آمدن قیمت مسکن، ارزش بخش بزرگی از سرمایه خانواده های کانادایی هم کم شد. به طوری که ارزش خالص دارایی (ارزش دارایی، منهای بدهی) آن ها در ماه های آپریل، می و جون حدودا به ۹۹۰ میلیارد دلار کاهش یافت.

آخرین گزارش اتحادیه املاک و مستغلات کانادا (CREA) نشان می‌دهد، میانگین قیمت خانه در کانادا در آگست امسال تقریبا ۶۳۸ هزار دلار بوده که نسبت به آگست سال گذشته ۳٫۹ درصد کاهش داشته.

طبق این گزارش قیمت خانه در برخی از مناطق کانادا اندکی ارزانتر شده و در برخی دیگر افت قیمت نسبتا شدیدی مشاهده می شود.

در ادامه سیر نزولی و صعودی قیمت مسکن را در بعضی از استان‌های کانادا مشاهده می‌کنید.

🔻استان آنتاریو

میانگین قیمت خانه در استان آنتاریو در آگست امسال تقریبا ۹۰۵ هزار دلار بوده که ۱۵٫۹ درصد در مقایسه با فوریه ۲۰۲۲ (زمان اوج قیمت مسکن) کاهش داشته است. همچنین در منطقه تورنتوی بزرگ (GTA) قیمت خانه از ۱٫۳۶ میلیون دلار به ۱٫۱۲ میلیون دلار رسیده که شاهد کاهش ۱۵٫۲ درصدی در مدت مشابه بوده ایم.

در شهرهایی که حدودا ۲ ساعت با تورنتو فاصله زمانی دارند، افت قیمت خانه شدیدتر بوده. مثلا در کمبریج قیمت خانه در آگست ۲۰۲۲، تقریبا ۲۴٫۵ درصد نسبت به فوریه ارزانتر شده و در شهرهای اوکویل، لندن و کیچنر-واترلو در بازه زمانی مشابه، افت ۲۳ درصدی مشاهده شده.

تنها مناطق آنتاریو که به جای کاهش قیمت، افزایش قیمت در آن‌ها دیده شده شهرهای بنکرافت، مری و ویندزور-اسکس بوده اند.

🔻استان بریتیش کلمبیا

استان بریتیش کلمبیا معمولا گران‌ترین خانه‌ها را دارد. قیمت خانه در این استان در آگست ۲۰۲۲، تقریبا ۹۹۵ هزار دلار بوده که نسبت به شش ماه گذشته ۵ درصد کاهش یافته است.

همچنین، کاهش قیمت خانه در منطقه ونکوور بزرگ ۴٫۶ درصد و در Fraser Valley تقریبا ۱۱٫۲ درصد نسبت به فوریه ۲۰۲۲ بوده

بالاترین افت قیمت در بریتیش کلمبیا با ۱۶٫۹ درصد مربوط به منطقه Chilliwack بوده. البته در ونکوور آیلند شاهد رشد ۶٫۹ درصدی قیمت مسکن نسبت به ماه فوریه بوده ایم.

🔻استان کبک
سیر نزولی قیمت خانه در استان کبک از ماه می‌ شروع شد. قیمت خانه در آگست امسال در این استان تقریبا میانگین ۴۹۰ هزار دلار بوده که ۲٫۵ درصد کاهش داشته.

قیمت خانه در مونترال با کاهش ۲٫۴ درصدی به تقریبا ۵۲۴ هزار دلار رسیده و قیمت خانه در کبک سیتی، ۱٫۴ درصد کاهش یافته است.

روند تغییرات قیمت مسکن در کانادا را در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ را در تصویر بعدی ببینید.