افزایش مسمومیت کودکان با ماریجوانا در کانادا

به دنبال قانونی شدن فروش ماریجوانا در کانادا، تعداد کودکانی که با این ماده دچار مسمومیت شده اند، در بعضی از استان ها افزایش پیدا کرده است.

بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله پزشکی New England منتشر شده، تا قبل از قانونی شدن ماریجوانا در کانادا، به طور متوسط در استان های آنتاریو، بریتیش کلمبیا و آلبرتا، هر ماه دو کودک به علت مسمومیت با این ماده در بیمارستان بستری می شد.

اما پس از قانونی شدن آن در سال ۲۰۱۸، این تعداد به حدود ۵ نفر در ماه افزایش پیدا کرد و با قانونی شدن مصرف مواد خوراکی حاوی ماریجوانا (edibles) در سال ۲۰۲۰، تعداد موارد مسمومیت کودکان به حدود ۱۵ نفر در ماه رسیده.

در این پژوهش نرخ افزایش موارد مسمومیت کودکان با ماریجوانا، در استان های آلبرتا، بریتیش کلمبیا و آنتاریو دو برابر استان کبک بوده است. چون در زمان انجام مطالعه، استان کبک مصرف مواد خوراکی حاوی ماریجوانا را ممنوع اعلام کرده بود.

به گفته پزشکان، مصرف مواد خوراکی حاوی ماریجوانا بزرگسالان را کمی از حالت عادی خارج می کند، در حالی که مصرف این مواد در کودکان منجر به تشنج و تنگی نفس می شود و حتی ممکن است جان آن ها را تهدید کند.

بر اساس قانون فدرال، خوراکی های حاوی ماریجوانا (مثل آبنبات و شکلات) باید در بسته بندی ساده به فروش برسند تا برای کودکان جذابیت کمتری داشته باشند. همچنین، مقدار مجاز روان گردان THC (ماده محرک اصلی موجود در ماریجوانا) در این محصولات باید کمتر از ۱۰ میلی گرم باشد.

طبق گفته پزشکان، گاهی اوقات کودکان بدون آن که بدانند از خوراکی های حاوی ماریجوانا استفاده می کنند و حتی والدین آن ها هم خبردار نمی شوند. این باعث می شود تا سرعت تشخیص پزشکان کمتر شود. گاهی اوقات هم والدین ترجیح می دهند، علت بیماری فرزند خود را فاش نکنند که این امر روند درمان را کند و مختل می کند.

از علائم رایج مسمومیت با ماریجوانا در کودکان می توان به استفراغ، خواب آلودگی، افزایش ضربان قلب، مشکلات تنفسی، اضطراب و بی قراری اشاره کرد.