حکم دادگاه فدرال کانادا به نفع ۱۰۷ ایرانی متقاضی مهاجرت به کانادا

در یک اتفاق تاریخی، دادگاه فدرال کانادا به اداره مهاجرت حکم داده که پرونده مهاجرت چند ایرانی را که به ناحق رد شده، دوباره بررسی کند و همچنین به آن‌ها جریمه بپردازد، چرا که عدالت در رابطه با آن‌ها رعایت نشده.

ماجرا از این قرار است که در مارچ ۲۰۱۸، تعدادی از پرونده‌های مهاجرتی کانادا که برای «خود اشتغالی» اقدام کرده بودند، از دفتر آنکارا به ورشوی لهستان منتقل شدند تا روند بررسی پرونده‌های عقب افتاده زودتر انجام شود.

اما درخواست مهاجرت صدها ایرانی متقاضی مهاجرت از طریق برنامه خوداشتغالی (Federal Self-Employed)، پس از انتقال به ورشو با دلایل غیر منطقی رد شدند.

این افراد معتقدند که درخواست آن‌ها به خاطر عجله اداره مهاجرت کانادا برای رسیدگی به پرونده‌های عقب افتاده به صورت جمعی و غیرمنصفانه رد شده.

بنابر گفته پانته آ جعفری، وکیل تعدادی از این افراد، بیش از صد پرونده توسط وی به دادگاه برده شده که در نهایت پرونده ۸ نفر به عنوان نمونه و سرگروه مورد بررسی دادگاه قرار گرفته.

خانم جعفری گفته که درخواست تجدید نظر پرونده این ۸ نفر در دادگاه فدرال کانادا بررسی شده و قاضی با نظر آن‌ها موافق است و حکم داده که عدالت در بررسی پرونده‌های مهاجرتی آن‌ها در دفتر ورشو نقض شده.

حدود ۸۰ درصد از ۹۹ نفر باقیمانده، بر اساس حکم دادگاه مستقیما حق درخواست تجدید نظر در پرونده‌شان را به دست خواهند آورد. به نظر خانم جعفری بقیه متقاضیان هم می‌توانند با مذاکره با وزارت مهاجرت حق درخواست تجدید نظر در پرونده‌هایشان را به دست بیاورند.

در این رابطه اداره مهاجرت کانادا ملزم شده تقاضای مهاجرت این افراد را دوباره بررسی کند. اداره مهاجرت کانادا همچنین باید در مجموع حدود ۵۰ هزار دلار جریمه بپردازد.