تورم کانادا به پیک خود رسیده اما همچنان منتظر افزایش نرخ بهره پایه باشید

نرخ تورم سالانه کانادا در ماه جون، به رکورد ۳۹ ساله رسید و رقم ۸٫۱ درصد اعلام شد.

با اینکه در ماه های گذشته نرخ تورم کانادا روند صعودی داشته، اما کارشناسان اقتصادی معتقدند که در حال حاضر تورم به حالت پیک خود رسیده و احتمالا دیگر بیش از این افزایش پیدا نمی کند.

در این رابطه کارشناسان پیش بینی کرده اند که در ماه های آتی احتمالا نرخ تورم کانادا حوالی ۸ درصد باقی می ماند. اما سپس روند کاهشی به خود می گیرد و تا آخر سال ۲۰۲۳، به حدود ۳ درصد می رسد و در سال ۲۰۲۴ به رقم ۲ درصد تعدیل می شود.
در ماه های گذشته بانک مرکزی کانادا به منظور کنترل تورم، نرخ بهره پایه (key interest rate) را از ۰٫۲۵ درصد افزایش داد و به ۲٫۵ درصد در ماه جولای رساند.

با اینکه ممکن است بانک مرکزی تا حدی ترمز افزایش قیمت ها را کشیده باشد و تورم به حالت پیک خود رسیده باشد، اما با این حال پیش بینی شده که به سیاست خود ادامه می دهد و دوباره در ماه های آینده نرخ بهره را بیشتر از میزان فعلی می کند.

سیاست افزایش نرخ بهره پایه در ماه های گذشته در کنترل تورم تاثیرگذار بوده و تا حدودی باعث کنترل قیمت ها در حوزه مسکن شده. اما در عین حال، این سیاست بسیاری از کسانی را که مورگج با سود متغیر دریافت کرده بودند، تحت فشار قرار داده. تا جایی که بعضی از آنها، به فکر فروش مسکن خود افتاده اند. چرا که نمی توانند از پس اقساط سنگین مورگج بر بیایند.