قوانین جدید محدودیت سلاح های دستی توسط دولت جاستین ترودو معرفی شد

دولت فدرال کانادا قوانین جدیدی را برای کنترل اسلحه معرفی کرده که شامل توقف هرگونه خرید، فروش یا واردات سلاح های دستی می شود.

قانون جدید در واقع ممنوعیت کلی سلاح های دستی در کانادا نیست. بلکه محدودیت هایی برای این سلاح ها ایجاد می کند و از گسترش تعداد آن ها جلوگیری می کند.

یعنی کسانی که در حال حاضر سلاح دستی دارند، می توانند همچنان آن ها را نگه دارند و از آن ها استفاده کنند.

جاستین ترودو گفته که این یک اقدام ملی ملموس و واقعی است که در جهت حفظ امنیت مردم کانادا صورت می گیرد.

با اجرای این قانون، مجوز حمل اسلحه کسانی که مرتکب خشونت خانگی می شوند یا درگیر آزار و اذیت جنایی می شوند، به صورت خودکار باطل می شود.

همچنین این قانون به دادگاه ها اجازه می دهد از افرادی که برای خود یا دیگران خطر تلقی می شوند، بخواهد که سلاح خود را تسلیم پلیس کنند.

جاستین ترودو قبلا هم دستور ممنوعیت حمل و استفاده از ۱۵۰۰ مدل اسلحه اتوماتیک و نیمه اتوماتیک را در کانادا صادر کرده بود.

به این گونه اسلحه ها assault-style می گویند که در تیراندازی های کشتار جمعی مورد استفاده قرار می گیرند.

دولت قول داده که تا آخر سال روند پرداخت غرامت به صاحبان این سلاح ها آغاز شود و به نوعی اسلحه آن ها خریداری شود.

ترودو گفته که مردم باید بدون نگرانی از خشونت مسلحانه، به مغازه ها و پارک و پیکنیک بروند. اما متاسفانه این مشکل در طول سال ها در کانادا عمیق تر شده. وی گفته که باید به جنوب مرزها نگاه کنیم تا بدانیم که اگر قاطع و سریع اقدام نکنیم، این مشکل بدتر و بدتر می شود و مقابله با آن سختتر می شود.

این لایحه جدید در بحبوحه بحث های شدید درباره خطر سلاح های دستی در دو طرف مرزهای کانادا و آمریکا معرفی شده. این بحث ها پس از تیراندازی خونین در یک مدرسه ابتدایی در تگزاس آمریکا داغ شده که منجر به کشته شدن ۱۹ کودک و ۲ بزرگسال شد.

 

منبع: cbc