قانون جدید کبک جنجال آفرین شد: هرکس واکسن کرونا نزند، باید جریمه بدهد

«فرانسوا لگو»، نخست وزیر کبک دیروز سه شنبه ۱۱ ژانویه اعلام کرد افرادی که به دلایل غیر پزشکی از واکسینه شدن در برابر کرونا خودداری می‌کنند، جریمه سنگینی تحت عنوان «سهم درمان» باید بپردازند، هنوز مبلغ این جریمه مشخص نشده.

وی گفته مطمئن باشید بحث ۵۰ دلار و ۱۰۰ دلار نیست و مبلغ جریمه بسیار بالاتر است. این مبلغ را همه افراد بالغ در کبک که ظرف هفته‌های آینده دوز اول را تزریق نکرده باشند، باید پرداخت کنند.

فرانسوا لگو همچنین قصد دارد اماکنی که نیاز به ارائه پاسپورت واکسن کرونا دارند را گسترش دهد و اصرار دارد که در این زمینه باید فراتر رفت.

به گفته نخست وزیر کبک، نباید به گونه‌ای باشد که ۱۰ درصد از شهروندان کبک که تا به امروز هیچ دوزی از واکسن دریافت نکرده‌اند، باعث آسیب به ۹۰ درصدی شوند که واکسینه شده‌اند.

وی گفته نیمی از افرادی که در وضعیت بحرانی در بیمارستان‌ها بسر می‌برند، واکسن نزده اند. من خشم و ناراحتی جامعه را از این اقلیت مخالف که بیمارستان‌ها را پر کرده اند، درک می‌کنم.

با این حال طبیعی بود که مخالفان این طرح جدید خیلی زود درشبکه‌های اجتماعی علیه این سیاست دولت موضع بگیرند. در فیسبوک گروهی متشکل از هزاران کبکی واکسینه نشده این اقدام را «جنگ روانی» خواندند و گفتند که می‌خواهند این قانون را به دادگاه بکشند.

از سوی دیگر کارشناسان حقوقی معتقدند که این موضوع ابهامات حقوقی زیادی را ایجاد می‌کند و از نظر قانونی کاملاً واضح نیست.

انجمن آزادی‌های مدنی کانادا هم در یک بیانیه به شدت از این تصمیم انتقاد کرد و از دولت کبک خواست تا در مورد این قانون تجدیدنظر کند.

بعضی از شهروندان آنتاریویی هم درباره اجرای این قانون در کبک ابراز نگرانی کرده اند و هشدار داده اند که نباید چنین قانونی در آنتاریو معرفی و اجرا شود.

چندی پیش وزیر بهداشت دولت فدرال کانادا اعلام کرده بود که استان های کانادا ممکن است برای کنترل شیوع امیکرون، تزریق واکسن کرونا را اجباری کنند.

منبع: ctvnews