دسترسی کاربران کانادایی به بعضی محتوای خبری در فیسبوک و اینستاگرام مسدود می شود

شرکت متا اعلام کرده که دسترسی بعضی کاربران کانادایی را به محتوای خبری بعضی سایت ها در فیسبوک و اینستاگرام، به صورت آزمایشی مسدود می کند.

به گفته متا این اقدام در واکنش به لایحه Online News Act دولت کانادا است. اوایل سال جاری، گوگل هم به مدت پنج هفته اقدام آزمایشی مشابهی را انجام داد.

مطابق با لایحه Online News Act، غول‌های دنیای دیجیتال، مثل گوگل و متا باید در ازای انتشار اخبار و مطالب رسانه‌های کانادایی در پلتفرم هایشان، به آن رسانه ها پول پرداخت کنند.

این لایحه در حال حاضر در اختیار مجلس سنای کانادا قرار دارد و توسط این مجلس در حال بررسی است و احتمالا در هفته های آینده نهایی و اجرایی خواهد شد.

پیش از این، شرکت های فیسبوک و گوگل هشدار داده بودند که در صورت تصویب این طرح، دسترسی کانادایی ها را به بعضی مطالب و اخبار مسدود می کنند.

شرکت متا هشدار داده که در صورت اجرای این قانون، طرح مسدود کردن محتوا در فیسبوک و اینستاگرام را برای کاربران کانادایی به صورت دائمی اجرا خواهد کرد.

مسئولان کانادایی به دنبال این هستند که رسانه های محلی بابت منتشر شدن مطالبشان در پلتفرم هایی مثل فیسبوک، درآمدی را کسب کنند و یک توازن بین پلتفرم های انتشار مثل فیسبوک و رسانه های محلی به وجود بیاید.

آن ها معتقدند که پلتفرم هایی مثل فیسبوک، با انتشار مطالب تولید شده توسط رسانه های محلی، به درآمدهای قابل توجهی می رسند و باید بخشی از این درآمد را با رسانه های صاحب محتوا به اشتراک بگذارند.

قبلا در کشور استرالیا هم طرح مشابهی اجرا شده. در آن زمان فیسبوک دسترسی کاربران استرالیایی به پست‌های لینک دار را بیش از یک هفته مسدود کرد و گوگل هم تهدید کرد که صفحه جستجویش را در استرالیا مسدود می‌کند.

اما بعدا هر دو شرکت با اعمال یک سری تغییرات در قانون، با دولت استرالیا به توافق رسیدند.

طرح Online News Act در دسامبر ۲۰۲۲ در مجلس عوام کانادا تصویب شد و حالا تحت بررسی مجلس سنا قرار دارد.