کانادا به کودکان بومی ۴۰ میلیارد دلار غرامت می دهد

روز سه شنبه دولت کانادا اعلام کرد که توافقات لازم برای پرداخت غرامت به کودکان بومی که به دلیل کمبود بودجه از رفاه لازم برخوردار نبوده اند، صورت گرفته است.

این غرامت ۴۰ میلیارد دلاری تا حالا در کانادا بی سابقه بوده. مارک میلر، وزیر روابط سلطنت و بومیان کانادا، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در اتاوا گفت که صدمات و مشکلاتی که کودکان بومی تجربه کرده اند، با هیچ مبلغی قابل جبران نیست.

از کل این بودجه، ۲۰ میلیارد دلار به عنوان غرامت پرداخت میشود و ۲۰ میلیارد دلار دیگر طی پنج سال آینده صرف ایجاد تغییرات در سیستم، جهت فراهم کردن رفاه بیشتر برای کودکان بومی خواهد شد.

کودکان بومی که از اول آپریل ۱۹۹۱ در منطقه مخصوص بومیان و همچنین در یوکان زندگی میکردند و مجبور به ترک محل زندگیشان شده‌اند و همچنین کودکانی که از آپریل ۱۹۹۱ تا دسامبر ۲۰۰۷ به خدمات مورد نیازشان دسترسی نداشته اند، غرامت دریافت خواهند کرد.

رابرت کاگلر، یکی از وکلای این پرونده، با تاکید بر تبعیض انجام شده توسط دولت گفت که حدود ۱۱۵ هزار کودک از خانواده هایشان جدا شده‌اند و بیش از صد هزار کودک به خدمات مورد نیازشان دسترسی نداشته‌اند.

اگرچه که در روز سه شنبه توافقات اولیه برای پرداخت این غرامت در اتاوا صورت گرفته است، ولی دولت امیدوار است که توافقات نهایی طی ماه‌های آینده حاصل شود و روند پرداخت‌ها آغاز شود.

منبع:‌ cp24